Het examen Middenkader Bouw en Infra is gepubliceerd in Digibib
zondag 15 december 2024
Het examen Middenkader Bouw en Infra (Crebonr. 23353) met de Kwalificaties
- Middenkaderfunctionaris Bouw (Crebonr. 25870) en
- Middenkaderfunctionaris Grond-, Weg- en Waterbouw (Crebonr. 25871)
is 15 januari 2025 gepubliceerd in Digibib.
Het examen geldt voor de studenten die nu in leerjaar 2 zitten en die dus over 2 jaar (of over 1 jaar als de opleiding 3 jaar duurt) examen doen.
Tijdens de netwerkbijeenkomsten is er met de aanwezige scholen gesproken over:
- Wat bevalt in het huidige proces van examineren.
- Wat kan (moet) efficiënter in het proces van examineren.
Toelichting bij het examen
Minder producten en vaker een examengesprek
Om echt te meten wat we willen meten, is het belangrijk om niet altijd als examinator of vakspecialist te beoordelen of een product juist is. Je wilt ook de gemaakte keuzes van de kandidaat horen en hiermee kunnen beoordelen of die over de benodigde kennis beschikt. Daarmee krijg je meer inzicht in wat de kandidaat aan kennis en vaardigheden heeft.
- Meer het waarom beoordelen.
- Werkprocessen alleen toetsen waar de essentie ligt, dus geen dubbele onderdelen meer examineren.
Uitvoerbaarheid en tijd - van 37 beoordelingen naar 15 beoordelingen bij het examen Bouw
Het examen is representatief gemaakt. Dat betekent dat het teruggebracht is naar de essentie per werkproces. Deze keuze geeft meer ruimte om vanuit een meer holistisch perspectief te beoordelen op wat grotere delen.
- Wens vanuit de bedrijven en docenten om minder beoordelingen.
- Van soms 6 beoordelingen naar maximaal 2 beoordelingen per werkproces.
- Hierdoor wordt de examenperiode voor opleidingen verkort, waardoor het beter uitvoerbaar is.
Voorbereidende opdracht
Kandidaten maken in sommige examens eerst een voorbereidende opdracht, waarna ze de uitkomst hiervan meenemen als onderlegger voor de examenopdracht. De voorbereidende opdracht is voorwaardelijk en noodzakelijk om aan de examenopdracht te mogen beginnen.
De voorbereidende opdracht wordt gemaakt onder examencondities (van de school) en er gelden specifieke afnamecondities voor (deze staan in het examen benoemd). Hiermee geven we de kandidaten meer ruimte bij het uitvoeren van de opdracht en kunnen de examinatoren zich in de beoordeling specifiek richten op hetgeen we willen beoordelen.
Gebruik van Generatieve Artificiële Intelligentie (GenAI)
Dit is een actueel thema in onze maatschappij, het onderwijs en binnen examinering. Het is belangrijk dat scholen hier een visie over vormen en vervolgens richtlijnen hiervoor maken. Wij ondersteunen scholen bij het borgen van examinering, doordat in het examen is opgenomen dat de kandidaat gebruik moet maken van de richtlijnen voor “GenAI” van de opleiding. Hiermee kan er duidelijkheid en transparantie gegeven worden aan examinatoren en studenten.
Afgestemde examens Bouw en GWW
De examens voor Bouw en voor Grond-, Weg- en Waterbouw zijn zoveel mogelijk op elkaar afgestemd.
De wens van scholen is om kandidaten van beide opleidingen eventueel tegelijkertijd te examineren. Gezien de overlappende elementen en werkprocessen hebben we dit weten te realiseren. Ook is er met deze afstemming meer flexibiliteit mogelijk en is de overlap tussen de beide dossiers beter zichtbaar.
Duidelijk beschreven beoordelingscriteria en beoordelingsvormen
Voor elk werkproces.
Thema Duurzaamheid
Bij het schrijven van het nieuwe kwalificatiedossier voor deze opleidingen is er meer aandacht besteed aan het thema duurzaamheid. Kwalificatiedossiers gaan een aantal jaren mee en aangezien dit een belangrijke ontwikkeling is hebben we dit thema in het examen ook meegenomen.
Het is belangrijk voor nu en voor de toekomst dat we beginnend beroepsbeoefenaars klaarstomen voor een vakgebied waarin duurzaamheid meer een rol zal gaan spelen. Vanuit scholen en het werkveld hebben we geluiden gehoord dat het meenemen van duurzaamheid in examinering niet altijd goed haalbaar is op de manier waarop er nu geëxamineerd wordt. We hebben dit daarom representatief opgenomen in de examens.
- De urenbelasting staat nu bij ieder werkproces vermeld.
- In het verantwoordingsdocument lees je de verantwoording van het representatief opnemen van gedrag, kennis en vaardigheden. Ook lees je hier op welke manier en waarom bepaalde onderdelen, zoals duurzaamheid, in het examen opgenomen zijn.
Heb je nog vragen? Neem dan contact op met Bert Slotboom, Ontwikkelteamleider Bouw en Infra/GWW.
Bekijk ook