Onderzoekend leren en innoveren in de laboratoriumtechniek
donderdag 13 maart 2025
Chantal Jansen
Tijdens de Landelijke Onderwijsdag op 11 februari 2025, werd een sessie gehouden over 'Onderzoekend leren en innoveren'. Deze sessie bood inzichten voor docenten laboratoriumtechniek, gericht op het bevorderen van vier vormen van leren: beroepsgericht leren, transfer, reflectie en gezamenlijk leren.
Beroepsgericht leren
Rianne Veldt, practor bij CIV Bio Sciences, benadrukte het belang van beroepsgericht leren. Ze deelde praktische voorbeelden van hoe hybride leeromgevingen, in samenwerking met diverse werkveldpartners, studenten helpen hun beroepsidentiteit te ontwikkelen. Door ervaringen op te doen in verschillende sectoren, zoals ziekenhuizen, biofarmacie en chemische laboratoria, ontdekken studenten waar hun waarden, persoonlijke wensen en talenten liggen.
Reflecteren op kennis en kunde
Reflectieleren werd gepresenteerd als een proces waarbij studenten terugkijken op hun eigen handelen en leerervaringen, hierover nadenken en tot nieuwe inzichten komen. Rianne benadrukte het belang van nieuwsgierigheid naar eigen handelen als sleutel tot leren. Deze vorm van reflectie helpt studenten continu hun kennis en vaardigheden te evalueren en te verbeteren, wat aansluit bij het ontwikkelen van hun beroepsidentiteit.
Transfer naar de beroepspraktijk
Transfer leren houdt in dat studenten hun kennis en vaardigheden kunnen toepassen in nieuwe situaties, bijvoorbeeld tijdens stages en onderzoeksprojecten. Bij mboRijnland krijgen studenten de kans zich te oriënteren op innovaties in hun vakgebied en te onderzoeken welke vaardigheden voor de toekomst nodig zijn. Dit stelt hen in staat zich voor te bereiden op een voortdurend veranderende beroepspraktijk.
Gezamenlijk leren stimuleren
Rianne deelde twee voorbeelden van gezamenlijk leren:
- Water- en bodemonderzoek: In samenwerking met v(mbo)-studenten van Yuverta analyseren mbo-chemiestudenten water- en bodemmonsters. Er wordt onderzocht of biologie-studenten kunnen bijdragen door environmental DNA-analyses uit te voeren.
- 'Meet de Mees' project: Mbo- en hbo-studenten werken samen aan dit project, dat de verspreiding van bestrijdingsmiddelen via koolmeesnesten onderzoekt. Mbo-stagiairs helpen bij de analyse van deze monsters, wat bijdraagt aan de bestrijdingsmiddelenatlas van Nederland.
Deze voorbeelden illustreren hoe hybride leeromgevingen en samenwerking tussen onderwijsinstellingen en bedrijven de vier vormen van leren kunnen versterken. Ze dragen bij aan de kwaliteit van het mbo-onderwijs en bereiden studenten optimaal voor op hun toekomstige beroep.

Bekijk ook
