top of page

Wicked problems in het Laboratoriumonderwijs: Uitdagingen en Oplossingsrichtingen

maandag 17 maart 2025

Chantal Jansen

Het Worldcafé Wicked Problems. Hier gingen docenten en onderwijsprofessionals aan de slag met complexe vraagstukken die spelen binnen het laboratoriumonderwijs. Deze zogenaamde ‘Wicked Problems’ zijn problemen zonder eenduidige oplossing, die een brede en diepgaande aanpak vereisen. De sessie bood ruimte om gezamenlijk te brainstormen, inzichten te delen en mogelijke oplossingsrichtingen te verkennen.

 

Wat is een Wicked Lab?

Een Wicked Lab is geen plek waar direct een oplossing wordt gevonden, maar een omgeving waarin gezamenlijk wordt onderzocht welke elementen nodig zijn om impact te maken. Juist door onverwachte inzichten en creatieve denkrichtingen kunnen nieuwe perspectieven ontstaan. Dit was precies de insteek van deze sessie: een verkennende en interactieve aanpak om de grote uitdagingen binnen het laboratoriumonderwijs te begrijpen en samen stappen te zetten richting verbetering.

 

De Wicked Problems en inzichten

Tijdens de sessie kwamen zeven grote vraagstukken aan bod:

 

Breed of specialistisch opleiden: profieldeel of keuzedeel?

Scholen willen studenten een brede basis bieden, zodat ze flexibel en wendbaar blijven op de arbeidsmarkt. Het werkveld daarentegen vraagt juist om gespecialiseerde vakmensen. Hoe vinden we de balans tussen een brede opleiding en specialistische vaardigheden?

 

Leermaterialen: hoe blijven ze actueel?

Het actualiseren van leermaterialen en beroepstaken is een voortdurende uitdaging. Hoe zorgen we ervoor dat het lesmateriaal up-to-date blijft, praktisch toepasbaar is en onderwijskundig haalbaar blijft?

 

Beroepsgericht opleiden en didactiek

Wat vraagt beroepsgericht onderwijs van docenten? Welke didactische aanpak helpt studenten het beste om praktijkgericht en probleemoplossend te leren denken?

 

De andere student

Generatie Z-studenten en studenten zonder een stevige exacte basis (biologie, wiskunde, natuurkunde, scheikunde) stellen nieuwe eisen aan het onderwijs. Hoe kunnen docenten inspelen op hun leerbehoeften en motivatie?

 

De student met een rugzak

Steeds meer studenten hebben een zorgvraag of extra begeleiding nodig. Dit vraagt om een inclusieve aanpak binnen het laboratoriumonderwijs. Hoe kunnen scholen deze studenten optimaal ondersteunen zonder de kwaliteit van het onderwijs in gevaar te brengen?

 

Basisdeel en positionering van het examen

Het basisdeel van de opleiding is sinds de invoering van de nieuwe kwalificatiedossiers (KD Analisten 2024) gelijk voor niveau 3 en 4. Dit roept de vraag op hoe het basisexamen het beste gepositioneerd kan worden binnen de opleiding.

 

Instroom, uitval en terugloop in laboratoriumtechniek

Ondanks de groeiende vraag naar laboranten en analisten, zien we een dalende instroom en een hoge uitval. Wat zijn de oorzaken hiervan en hoe kunnen we laboratoriumopleidingen aantrekkelijker maken voor toekomstige studenten?

 

Wat nu?

De sessie bood inzichten en een breed scala aan ideeën om deze wicked problems aan te pakken. Dit is echter slechts het begin. In de komende periode blijven we deze thema’s verder onderzoeken en bespreken, met als doel concrete stappen te zetten richting verbeteringen in het laboratoriumonderwijs.

 

Klik HIER en bekijk de uitwerkingen van de problemen, uitdagingen en oplossingen die tijdens de sessie genoemd werden.

Wicked problems in het Laboratoriumonderwijs: Uitdagingen en Oplossingsrichtingen

Bekijk ook

maandag 17 maart 2025

Wicked problems in het Laboratoriumonderwijs: Uitdagingen en Oplossingsrichtingen

zondag 16 maart 2025

Heeft jouw school het lesmateriaal voor 2025-2026 al gekozen?

donderdag 13 maart 2025

Holistisch Beoordelen in de Laboratoriumtechniek: Reflecties van de Landelijke Onderwijsdag 2025

donderdag 13 maart 2025

Onderzoekend leren en innoveren in de laboratoriumtechniek

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Consortium Beroepsonderwijs_p.png
bottom of page