vmbo Techniek
vmbo Techniek
Het ontwikkelteam, met daarin docenten vmbo Techniek én professionals uit het werkveld, maakt actuele en flexibel inzetbare onderwijsmaterialen op maat. Samen weten we precies wat er speelt en nodig is in het onderwijs. Gecombineerd met kennis van de ontwikkelingen en behoeften in het werkveld én voorliefde voor innovatie, zorgt dit voor een naadloze aansluiting tussen school- en beroepspraktijk. Bekijk de rol die het Platform vmbo Techniek hierin speelt. >>
Home / Onderwijs en examenmaterialen / Ontwikkelteam
Ontwikkelteam vmbo Techniek
Modern en aansprekend onderwijsmateriaal
We ontwikkelen onderwijsmateriaal van hoge kwaliteit, waarbij we inspelen op de wensen van de beroepspraktijk én de leefwereld van leerlingen. Uiteraard sluiten onze onderwijsmaterialen aan op de examenprogramma's.
Van, Voor en Door het beroepsonderwijs, waarbij de leerling als toekomstig beroepsbeoefenaar centraal staat.
Verzorgen van bijeenkomsten en kennisuitwisseling tussen docenten en bedrijven zien wij als een belangrijk onderdeel van onze werkzaamheden. Ook voor training en advies staan wij vanzelfsprekend klaar.
Neem een kijkje
Nieuwsgierig naar voorbeelden van wat wij te bieden hebben?
Hier geven we een indruk hoe ons onderwijsmateriaal eruitziet en dit is een voorbeeld van een zogenoemde Techno-Skills. Ons gehele aanbod staat in de Productcatalogus.
Platform vmbo Techniek
Het Platform vmbo Techniek verbindt onderwijsprofessionals. Het is dé plek waar technische vmbo- en mbo-scholen, bedrijven en overheid samenwerken. Hier ontwikkelen we gezamenlijk onderwijsmateriaal en gevalideerde examens.
Wij zijn onderdeel van Stichting Consortium Beroepsonderwijs en werken vanuit de gedachte: van, voor en door het beroepsonderwijs. Zonder winstoogmerk, maar juist met oog voor docenten en leerlingen.
We staan voor eigentijds, betaalbaar en innovatief techniekonderwijs in een doorlopende leerroute van vmbo naar mbo. Onze ervaringsdeskundigen staan voor je klaar tijdens implementatie- en trainingstrajecten. Daarnaast helpen we bij het professionaliseren en ondersteunen van docenten, teamleiders en directies in een veranderende onderwijsomgeving.
Belangenbehartiging
Wij behartigen de belangen van het technisch beroepsonderwijs. Dit doen we als onderdeel van Stichting Platforms VMBO (SPV). Lees hier het laatste nieuws van SPV. Onze bestuursvoorzitter is eveneens lid van het bestuur van SPV, waardoor alle communicatie en bijeenkomsten gezamenlijk worden afgestemd. Als belangenbehartiger zijn wij namens onze lidscholen gesprekspartner van:
CvTE (College voor Toetsen en Examens)
Wij kunnen namens onze lidscholen wijzigingsvoorstellen indienen bij de sector Vernieuwingscommissie voor het aanpassen van de syllabus PIE en examenprogramma’s van de keuzevakken PIE
Wij zijn intermediair tussen scholen en het CvTE. Bijvoorbeeld door het bespreken van centrale examens PIE namens onze leden en mee te denken over de flexibilisering van het CSPE.
CITO (Centraal Instituut voor Toetsing Ontwikkeling)
We staan in direct contact met de ontwikkelaars en coördinator van het CSPE PIE.
SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling)
Wij kunnen via o.a. ons netwerk bij SLO ondersteunen bij de aanvraag van een nieuw keuzevak voor het vmbo.
OCW (Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap)
Een aantal keren per jaar voeren we gesprekken over de op dat moment actuele thema’s. Terugkerende thema’s zijn Sterk Beroepsonderwijs en Sterk Techniekonderwijs en dan met name hoe en welke regio’s we begeleiden. We geven hier concrete voorbeelden van alles wat we daar tegenkomen. Daarnaast gaat het ook over onze rol als Consortium (Stichting zonder winstoogmerk) en hoe wij samenwerking van scholen, bedrijven en overheid zien. Niemand kan alles alleen ontwikkelen, maar dit zal vanuit een collectief, in samenwerking, moeten gebeuren.
Een aantal keren per jaar voeren we gesprekken over landelijke thema’s, doorlopende leerroutes tussen vmbo en mbo én onze verbindende roltussen de diverse partijen en leveranciers over de inhoud.
Lerarenopleidingen
Periodiek voeren we gesprekken over landelijke thema’s.